Concepte
Un weblog (també anomenat blog, bloc o bitàcola) és un espai persoal d’escriptura a Internet. Es pot definir com un diari online, un site que una persona utilitza per a escriure periòdicament, en el qual tota l’escriptura i l’estil s’utilitza via web. Un weblog està dissenyat per a que, com a un diari, cada article (post) tingui data de publicació, de tal forma que la persona que escriu (weblogger) i les que llegeixen poden seguir un camí de tot el que s’ha publicat i editat.
De quins temes es pot parlar?
El que caracteritza els weblogs no són els temes que tracten, sinó la manera en que es publica la informació.
Existeixen diferents tipus de blogs, en funció del tema que es tracti:
Un tipus de blog és el de l'adolescent on explica els detalls de la seva vida. Abans els diaris s’amagaven sota el llit, ara es publiquen a internet.
Un altre tipus de weblog amb molta més incidència és el de l’expert sobre un tema. Hi ha moltes persones que utilitzen els seus weblogs per transmetre els seus coneixements d’expert. Així, a part de beneficiar a tota la comunitat, també aprofiten per guanyar notorietat tot incidint en la seva activitat professional.
Els weblogs polítics també són molt populars. Des de candidats a campanyes electorals fins a gent que aprofita el bloc per a explicar el sentit del seu vot. És habitual veure debats molt vius entre diferents weblogs o grups de weblogs, tot facilitat la participació dels ciutadans en el debat democràtic públic.
El weblogs professionals no són menys importants. Hi ha grups de professionals que es coordinen o expliquen els seus projectes a través de les bitàcoles. Això sol ser molt habitual en projectes de programari lliure.
Quina utilitat tenen en el món de l'educació?
Els blocs han esdevingut un excel·lent recurs pedagògic, ja que suposen un sistema fàcil i sense cost per a la publicació periòdica a Internet. Una part significativa del professorat ja s’ha vist atreta pel format i ha aprofitat la publicació de blocs per al desenvolupament de la tasca didàctica i la comunicació d’idees. D’aquesta manera, s’ha donat lloc a un nou gènere que ja es coneix com a edubloc .
L'alumne/a pot utilitzar els blocs per:
- Crear els seus textos propis i llegeixi els d’altres.
- Elaborar el pensament seqüencialment, cosa que li atorga un alt grau de control sobre el discurs.
- Utilitzar el llenguatge hipertextual per a compondre la publicació en línia i organitzar en categories cada nova aportació dins del discurs del seu bloc.
- Integrar documents amb orientacions didàctiques al bloc mitjançant enllaços.
- Veure potenciat el debat, la reflexió, la col·laboració permanent al voltant d’un tema.
- Socialitzar la seva feina i la informació.
- Fer treballs de recerca en equip i en línia amb l’ajuda dels companys i companyes i el/la professor/a.
Els blocs poden ser l’instrument ideal per a l’elaboració de crèdits de síntesi o treballs de recerca de batxillerat perquè permeten veure la progressió de la feina, anar exposant i resolent els dubtes que es generen, reconduint el plantejament de la tasca encomanada, en definitiva, seguir i analitzar el procés de construcció del coneixement.
A més, un/a professor/a pot estar al dia, des de la seva bústia de correu electrònic p.e., de la progressió de la feina exposada a cadascun dels blocs del seu alumnat.
De totes maneres, la millor manera de conèixer els blocs, gaudir-los i nutrir-te d’aquesta revol·lució dins la web és precissament fer dels blocs les teves fonts d’informació, divulgació i entreteniment vistiant-los i comentant-los. Viu els blocs!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada